Hvordan slipper jeg bekymringer?

Blog fertilitet

Alt for mange tanker og bekymringer - hvad gør jeg?

Kære Brevkasse

Jeg har været i fertilitetsbehandling i snart et år, og stod lige foran mit andet IVF-forsøg, da klinikken aflyste pga. Corona.  Hele forløbet har været helt vildt hårdt, synes jeg. Det fylder bare det hele, og jeg kan næsten ikke tænke på andet. Det kører rundt i hovedet på mig hele tiden. Det er meget tanker, der handler om, hvad nu hvis det aldrig lykkes.

Jeg vil gerne prøve at forberede mig, så jeg i hvert fald har tænkt over det, men på den anden side så kan jeg godt mærke, at det ikke er godt for mig at tænke hele tiden. Jeg ved bare ikke hvordan, jeg stopper med at tænke så meget.

Har du et råd til hvad stiller man op med alt for mange tanker?

Hilsen Sofie


Hej Sofie

At prøve at blive gravid er fuld af uvished. Det er helt naturligt at blive optaget af triste og bange tanker. Hvis bare vi vidste, at om 10 måneder så ville graviditeten være der, så ville det ikke være et problem for os at vente. 

Men usikkerheden og den oplevelse vi får af kontroltab over vores liv og fremtid, skaber grobund for uro, angst og som du beskriver, en storm af bange fremtidstanker. 

Derfor er det vigtigt, at vi er meget opmærksomme på vores mentale helbred, fordi alt det usikre og bange hurtigt kan komme til at kapre os, og så er der ikke er plads til ret meget andet.


Lader du dig rive med at mange bekymringer?

Du mærker også, at når du lader dig rive med af mange bange tanker som fx ”hvad nu hvis det aldrig lykkes”, kan tankerne hurtigt fylde mange timer hver dag. 

Når din mentale energi og opmærksomhed er rettet mod alt det bange, frygt- og angstfulde, levner det ikke meget plads til, at du kan leve dit liv og samle ressourcer til at overkomme fertilitetsbehandlingen.

Mange af os er hele tiden optaget af konstant kværnende tankerækker. Når vi har det sådan, kan vi faktisk ikke rigtig høre så meget andet. Men nogen af os føler en form for sikkerhed, hvis vi omhyggeligt prøver at tænke alle mulige scenarier grundigt igennem. 

Når vi gennemtænker alt ned til mindste detalje, kan vi have en illusorisk oplevelse af, at vi har kontrol over fremtiden. Men det der kan ske er, at vi kommer til at være meget optaget af noget, der allerede er sket, eller af noget vi frygter, vil ske. 

På den måde er vi mest enten i fortiden eller ude i fremtiden, og det er faktisk ikke en hjælpsom strategi for os. Tværtimod, det er enormt energikrævende og øger vores uro. Samtidig afholder det os fra at nyde de gode ting, der er i vores liv, som kan tilføre os energi og skabe balance i vores krop og sind.

Når vi er kapret af tanker, er min erfaring, at vi har brug for lige at træde et skridt tilbage. Derved får vi mulighed for at åbne vores bevidsthed op, så vi bedre kan være tilstede i livet her og nu.


Praktiser meditation

Det kan vi øve os på ved at praktisere meditation.

Det er ret enkelt, men det kræver en bevidst opmærksomhed og en villighed til at lave et skifte i energien fra frygt og bekymringer til opmærksomhed på det, der er lige her og nu.

Bare det du åbner din bevidsthed og retter din opmærksomhed mod det, der er lige nu fx uro, tankemylder eller fysiske fornemmelser, sker der automatisk et skifte i din måde at være i verden på.


En lille daglig indsats gør en stor forskel.

Det er forsket meget i effekten ved at praktisere meditation og videnskabelige studier peger på, at blot 5 minutters daglig meditation, kan reducere stress, hvilket vil nedsætte tankemylder, frygt og uro.

En af de største misforståelse omkring meditation er, at det handler om at opnå en bestemt tilstand af afslapning og tanketomhed. Men det er faktisk slet ikke formålet. Derimod handler meditation om, at vi øver os på, at lave et bevidst skifte fra at være grebet af vores tanker til i stedet at observere det, der sker.


Det er sindets natur at producere tanker 

Vi har over 50.000 tanker og impulser i døgnet. Vores hjerne er designet til at bomberede os med tanker dag og nat. Ligesom kroppens øvrige organer foregår det helt automatisk. Du tækker vejret, hjertet banker og hjernen sender tanker og billeder afsted i ét væk. 

Vi kan ikke stoppe den proces, og det er faktisk ikke tankerne i sig selv, der er et problem. Det er det, vi vælger at gøre ved vores tanker, der har betydning.

Derfor bruger vi ikke meditation til at stoppe vores tanker. Det kan vi ikke, og de må gerne være der. 

Meditation giver os mulighed for at øve os i, ikke at være vores tanker, men at være bag ved dem som en slags observatør af os selv.

Sagt med andre ord, så behøver vi ikke at reagere på alle vores tanker. Vi kan vælge, bare at observere, at de er der; nå nu kom der igen en tanke om graviditet.

Der er et stor skifte i vores bevidsthedsniveau, når vi opdager, at vi faktisk har et valg, og ikke behøver at være fanget i lange tankerækker. Valget handler måske ikke om, at vi kan ændre på de omstændigheder, vi står med. Det er jo ikke altid mulig for os. Men det handler om, at vi kan vælge, hvordan vi responderer på de omstændigheder, livet nu engang byder os.

Det er ikke nemt.

Det er ikke noget quick fix.

Men vi kan alle lære det, hvis vi med bevidst opmærksomhed og vedholdenhed fokusere på at komme ind i det der er lige nu og her.


2 x 5 minutters meditation om dagen kan nedsætte tankemylder

Derfor har jeg lavet en øvelse til dig, der er nem og overskuelig. Brug 5 minutter to gange om dagen til at praktisere meditationen. Prøv om du kan finde en god rutine, så du ikke hver dag skal tage stilling til, hvornår du skal gøre det. Selv praktiserer jeg om morgenen inden dagen går i gang, og om aftenen inden jeg går i seng. Prøv dig lidt frem og find den rutine, der virker godt for dig.

Bare det at ændre en lille smule på dine vaner i dag, har stor betydning for din fremtid.

Når vi laver Mindful Breathing, øver vi os på at lave et skifte i energien væk fra bange tanker til at forankre os i nuet.


Mindful Breathing

Sæt dig behagelig tilrette. Du kan sidde på gulvet eller på en stol med rank ryg uden at være anspændt. Du kan også ligge ned, hvis ikke det går at sidde op. 

Ret din opmærksomhed på dit åndedræt. Læg mærke til hvordan det bevæger sig i din krop. Maven og brystkassen der hæver og sænker sig.

Ret dit fokus mod der, hvor du mærker dit åndedræt mest. Det kan være dybt nede i maven, i brystet, i halsen eller måske ved næsen.

Træk nu blot vejret mens din opmærksom er på dit åndedræt. Du skal ikke ændre på din åndedræt. Du skal blot lade det være. Måske finder åndedrættet selv en dyb rytme på et tidspunkt. Hvis ikke det gør, er det også helt fint.

Når der kommer tanker, så lad dem blot komme og passere. Ret med venlighed din opmærksomhed tilbage på åndedrættet.


Jeg håber, du er blevet inspireret og har fået lyst til at gøre noget nyt – og måske bedre for dig selv.

Alt det bedste til dig…

Lise

Som du måske allerede ved, er jeg fast rådgiver for Landsforeningen for Ufrivilligt Barnløse. Her rådgiver jeg foreningens medlemmer omkring psykiske aspekter ved ufrivillig barnløshed og fertilitetsbehandling. 

I foreningens blad KIMEN har vi en brevkasse, hvor medlemmer kan skrive til mig. Og  jeg synes ikke, du skal snydes for dette indlæg. 

Måske du genkender den problematik kvinden her tager op?

Indlægget er postet med tilladelse fra brevskriver samt Landsforeningen for Ufrivilligt Barnløse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.