Sådan kan du forberede dig på et nyt forsøg

Blog fertilitet

Hvordan kan jeg forberede mig på et nyt forsøg?

Kære Brevkasse

Min mand og jeg har forsøgt at blive gravide de sidste 2 år uden held. Vi har det sidste år været gennem 3 IUI-behandlinger. Det har været ubeskrivelig hårdt, synes jeg. Særligt de uger, hvor behandlingen står på. Men også før og efter hvor familie og venner spørger til hvordan, det er gået.

Jeg kan mærke, at jeg bliver presset, og har svært ved at fokusere på ret meget andet end behandling og graviditet. Det går også ud over mit fokus på arbejdet, og det får jeg dårlig samvittighed over. Men jeg har svært ved at finde overskuddet til at passe mit arbejde, som jeg plejer.

Vi skal nu i gang med IVF-behandling, og jeg er bekymret for, hvordan det skal gå. Jeg er nervøs for, at jeg bliver alt for presset over det. Min mand er bedre til at distancere sig lidt til det, og jeg gad bare godt, at jeg også kunne det. Men det er rigtig svært for mig.

Har du nogle råd til, hvordan jeg kan forberede mig, så jeg kan komme gennem det næste behandlingsforsøg på en bedre måde end tidligere?

Hilsen Sofie


Kære Sofie

Tak for din mail.

Ja, det er vist et vilkår at være under stort følelsesmæssigt pres, når man er i fertilitetsbehandling. Det er i høj grad en øvelse i at være i store følelsesmæssige udsving samt i at udholde usikkerhed.

Det kan være umådelig svært og hårdt.

I et behandlingsforløb er der stor opmærksomhed på kroppen, og ikke så meget fokus på de psykiske aspekter. Men som du sikkert allerede har opdaget, så kommer netop det psykiske pres til at fylde meget – om ikke mest.

Derfor er det også klogt, at du nu gør dig overvejelser omkring, hvordan du kan forberede dig på jeres næste skridt i behandlingen. Så kan du bedre passe godt på dig selv undervejs.

Jeg vil foreslå dig at overveje de fem punker, jeg beskriver nedenfor. Og som jeg håber, kan give dig inspiration til, hvordan du kan tage godt vare på dig selv, når du om lidt skal i gang med næste behandlingsforsøg.

Øg dit velvære

En god måde hvorpå du kan modvirke stress og pres, er ved at øge dit velvære.
Måske lyder det simpelt. Men det virker, hvis du øver dig lidt hver dag. Tricket er, at når du øger mængden af det, der giver dig velvære og gør dig godt tilpas, sænker du samtidig dit stressniveau. Det skaber balance og ro i dit nervesystem, når du oplever nydelse og glæde.

Min erfaring er, at selvom det er en svær tid du går gennem, så er det muligt at finde øjeblikke i hverdagen, der kan skabe nydelse og glæde. Øjeblikke som ikke har noget med din fertilitet at gøre, men som bare er rare for dig.

Måske føler du, at hele dit liv er sat på pause, og har været det meget længe. I den pause har du måske helt glemt, hvad der tidligere har kunnet give dig glæde og nydelse.
Hvis du har det sådan, må du gå lidt på opdagelse i, hvad det kan være, som er røget i glemmebogen, fordi behandlingen har taget alle kræfter og alt fokus.

Ofte er det små ting, der kan give en følelse at noget rart. 
Det kan være alt fra et lækkert måltid mad, til et dejligt varmt bad eller en gåtur. Alt hvad der gør dig godt tilpas, og giver dig gode følelser, skal du skue ekstra op for i hverdagen.

Du kan spørge dig selv flere gange om dagen “hvad kan jeg gøre lige nu, for at gøre dagen en lille smule bedre?”

Så hvad kan du lide at gøre, som er godt for dig?

Hvad kan give dig lidt nydelse i hverdagen?

Måske du kan lide at:
lave en kop af din yndlings te
sidde i en solstråle et øjeblik
gå en dejlig tur i naturen
lave et fodbad
ringe til en god ven
se en film eller læse i en bog

Hold pauser og træk vejret
Mit andet råd til dig er at hold pauser, hvor du giver dig selv og dit nervesystem absolut ro.

Det vil sige ingen snak, ingen skærme eller andre forstyrrelser. Bare ro et øjeblik så du kan finde ind til en større afspændthed i krop og sind.

Vi glemmer ofte denne del i en travl hverdag, men det er et klogt valg at give kroppen positiv opmærksomhed ved at give den absolut ro.

Du kan gøre sådan her:
Sæt dig eller læg dig ned.
Luk øjnene.

Tag 5 dybe vejrtrækninger. Det aktiverer dit parasympatiske nervesystem og signalere til din krop, at den nu kan slappe af.

Hold fokus på din vejrtrækning ved at placere den ene hånd på brystkassen og den anden hånd på maven. 

Mærk, hvordan din brystkasse og mave hæver og sænker sig, når du trækker vejret.
Fortsæt til du mærker, at du er afspændt i kroppen.

Tag gerne flere pauser i løbet af dagen.

Når familie og venner spørger
Du skriver, at det kan være en belastning for dig, når venner og familie spørger ind til behandlingen. Det forstår jeg godt, og det kan være svært at finde den rette balance, så du får den støtte du har brug for, men ikke bliver belastet og stresset af sociale forpligtelser.

Måske kan det hjælpe dig kun at have én betroet ven – en slags talsmand, som du holder opdateret undervejs.  Så kan dem, der gerne vil vide, hvordan du har det, og hvordan det går med behandlingen ringe til din betroet ven i stedet for at kontakte dig.

På den måde kan du bedre selv styre, hvem du vil tale med, hvornår. 

Planlæg din tid
Når du kender tidspunktet og planen for jeres næste behandling, kan det være hjælpsomt at kigge kalenderen grundigt igennem og planlægge tiden, så du både har mulighed for at fortsætte dit daglige liv, som du kender det og samtidig får mulighed for ekstra tid til afslapning.

Måske kan du planlægge dit arbejde, så du kan færdiggøre projekter inden dit behandlingsforsøg starter eller udskyde en arbejdsopgave til senere.
Det kan også være, at du har mulighed for at planlægge feriedage eller afspadsering i perioden og derved få lidt ekstra luft i kalenderen.

Det samme gælder med andre sociale aktiviteter. Det giver god mening at overveje, hvad der er godt for dig at bruge energi på at deltage i.
Det handler meget om, at finde den rette balance, og efter min erfaring er det ikke hjælpsomt at isolere sig, men omvendt dur det heller ikke at skabe unødigt pres ved at deltage i sociale aktiviteter, du dybest set ikke har energi og overskud til.

Hvad er godt for dig, hvis du ikke skal tænke på andres behov, tanker og følelser?

Det er faktisk helt ok, at du tænker mest på dig selv.

Skab tryghed omkring dig
At gå gennem et forløb i fertilitetsbehandling kan være lidt af en prøvelse for de nære relationer, og ganske ofte kommer parforholdet under pres.

Derfor er det klogt, at du og din mand afsætter tid til at pleje kærligheden lidt ekstra i den kommende periode. Måske er det hjælpsomt for jer at planlægge et par hyggelige aktiviteter, eller måske bare være sammen om en god film eller en gåtur.

For de fleste mennesker virker det afslappende og stressreducerende at mærke tryghed, nærhed og kærlighed. Mon ikke det ville være godt at skrue lidt op for det i den kommende periode?

Måske er det også rart, at I har god tid sammen på testdagen. Uanset resultatet kan det være godt at vide, at I har tid til hinanden på netop den dag.

Jeg håber, dette gav dig lidt inspiration til, hvordan du kan forberede dig på næste skridt i behandlingen. Ofte handler det om at øve sig på at finde den rette balance.

Pas godt ekstra godt på dig selv.

Kh Lise

Som du måske allerede ved, er jeg fast rådgiver for Landsforeningen for Ufrivilligt Barnløse. Her rådgiver jeg foreningens medlemmer omkring psykiske aspekter ved ufrivillig barnløshed og fertilitetsbehandling. 

I foreningens blad KIMEN har vi en brevkasse, hvor medlemmer kan skrive til mig. Og  jeg synes ikke, du skal snydes for dette indlæg. 

Måske du genkender den problematik kvinden her tager op?

Indlægget er postet med tilladelse fra brevskriver samt Landsforeningen for Ufrivilligt Barnløse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.