Bring din nervesystem til ro

gennem mindfulness, afspænding og meditation

Da jeg var i fertilitetsbehandling, synes jeg, det var en konstant rutchebanetur hvor følelserne sprang rundt mellem håb, utålmodighed, bekymring, fortvivlelse, spænding, glæde, skuffelse – og derefter forfra igen.

Når jeg ser tilbage på den periode, var det en meget stressbelastende periode. Både følelsesmæssigt og for min krop.

Måske du genkender det, der hvor du er lige nu?

Planlægning, undersøgelser, hormoner, ventetid og mange bekymringstanker vil resultere i en stressbelastning. Ja, faktisk kan man sammenligne man dét at være i fertilitetsbehandling med at gennemgå et svært og behandligskrævende sygdomsforløb.

Det er benhårdt. Det er en belastning for både krop og sind. Men der er noget du selv kan gøre, for at modvirke anspændelse og stress i kroppen.

Når vi oplever belastninger og stress, aktiveres dele af vores nervesystem, og vores krop gør sig klar til kamp.

En effektive måde hvorpå du kan bringe dit nervesystem til ro, så din krop bliver afslappet og dine tanker kører lidt langsommere, er ved at bruge afspænding, meditation eller mindfulness.

Jeg har samlet nogle links til dig, så du kan komme i gang med det samme.

Prøv dig lidt frem og find derved ud af, hvad der virker for dig.

Det kræver lidt øvelse – men prøv at øve dig lidt hver dag.

Et lille skridt og så er du godt på vej!

Links til meditation, afspænding og mindfulness:

Meditation til egenomsorg

Meditation til ro i krop og tanker

Afspændingsøvelse

5 øvelser i mindfulness

Du kan også bruge appen insighttimer hvor du kan hente mange gratis meditations- og mindfulness øvelser.