Ro gennem meditation og mindfulness

At være i fertilitetsbehandling er ofte en konstant rutchebanetur hvor følelserne springer rundt mellem håb, utålmodighed, bekymring, fortvivlelse, spænding, glæde, skuffelse – og derefter forfra igen.

Når jeg ser tilbage på mit eget forløb, var det en meget stressbelastende periode. Både følelsesmæssigt og for min krop.

Måske du genkender det, der hvor du er lige nu?

Planlægning, undersøgelser, hormoner, ventetid og mange bekymringstanker vil resultere i en stressbelastning. Ja, faktisk kan man sammenligne dét at være i fertilitetsbehandling med at gennemgå et svært og behandligskrævende sygdomsforløb.

Det er benhårdt for både krop og sind. Men der er noget du selv kan gøre, for at modvirke anspændelse og stress i kroppen.

Når vi oplever belastninger, aktiveres dele af vores nervesystem, og vores krop gør sig klar til kamp. Det er smart, hvis vi står overfor en akut belastende situation. Men det er ikke godt for os at være i den tilstand over længere tid. Det belaster både vores krop og vores psyke, så der er god grund til at øve sig i at bringe nervesystem til ro, så kroppen bliver afslappet og tankerne kører lidt langsommere.

Effektive metoder til dette er at bruge afspænding, meditation eller mindfulness.

Jeg har samlet nogle links til dig, så du kan komme i gang med det samme. Prøv dig lidt frem og find derved ud af, hvad der virker for dig.

Det kræver lidt øvelse – men øv dig lidt hver dag i et par uger.

Min erfaring siger mig, at du efter nogle gange bliver mere bevidst om, hvornår du er anspændt eller afslappet i kroppen.

Og så er du allerede godt på vej…

Links til meditation, afspænding og mindfulness:

Meditation til egenomsorg

Meditation til ro i krop og tanker

Afspændingsøvelse

5 øvelser i mindfulness

Du kan også bruge appen insighttimer hvor du kan hente mange gratis meditations- og mindfulness øvelser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.