“Når jeg har en regelmæssig meditationspraksis, får jeg en bedre nattesøvn, jeg bliver mere fokuseret, og jeg får mere ro.”
Interview med Lis Kidmose – Underviser, ordblindeunderviser på TH. Langs HF og VUC i Silkeborg.
Lis har sammen med kollegaer deltaget på et TIC-kursus, der i efterår/vinter 2022 blev afholdt på skolen.
Da jeg meldte mig til TIC-kurset, var jeg ikke helt sikker på, hvad jeg sagde ja til. Men jeg var nysgerrig på, om jeg kunne lære noget mere om mindfulness og compassion, end jeg allerede havde kendskab til. Og det synes jeg, at jeg har fået indfriet.
Jeg har tidligere fulgt nogle mindfulnesskurser og opdaget, at det er en metode, jeg kan bruge til at forholde mig til mine tanker på en anden måde, end jeg normalt har gjort. I perioder hvor jeg har været presset eller stresset op over noget – enten arbejdsmæssigt eller privat, har jeg kunnet bruge mindfulness som metode til at få mere ro på mine tanker. Det har virket rigtig godt for mig, men af en eller anden grund, var jeg kommet lidt væk fra at bruge den metode. Men nu er jeg i gang igen, og på TIC-kurset har vi lært flere forskellige slags meditationer, der har forskellige formål. Det kan jeg rigtig godt lide.
Hvad tager du med fra TIC-kurset?
Noget jeg i hvert fald tager med fra kurset, er, at de her værktøjer virker. Når jeg har en regelmæssig meditationspraksis, får jeg en bedre nattesøvn, jeg bliver mere fokuseret, og jeg får mere ro. Som underviser holder jeg ofte mange bolde i luften på én gang, og når jeg mediterer regelmæssigt, får jeg mere mental ro til at kunne håndtere dette.
Da jeg tog kurset, gik der nogle uger, før jeg kunne mærke virkningen af øvelserne. Men efter nogle uger faldt jeg ind i et flow, hvor jeg meget nemmere kunne mærke den ro og koncentration, som jeg kender fra tidligere, når jeg har praktiseret mindfulness. Det var dejligt at opleve, at der kom en effekt. Når jeg laver de her øvelser, kan jeg hurtigere slippe mine tanker og komme ind i den der dybe ro.
På TIC-kurset har vi trænet compassion i relation til os selv og til andre. Kan du bruge dette i forhold til dit arbejde?
Ja, jeg kan bruge det på den måde, at jeg er blevet bedre til at passe på mig selv følelsesmæssigt. Hvis jeg for eksempel taler med en elev, der har oplevet noget svært, kan jeg bedre blive på min egen banehalvdel.
Der var et konkret eksempel forleden dag, hvor jeg lagde mærke til det. Jeg havde en samtale med en elev, der havde det meget svært, og i den samtale formåede jeg i højere grad end tidligere, ikke at blive alt for følelsesmæssigt involveret – men lige blive på min egen banehalvdel. På den måde har kurset helt sikkert sat nogle tankeprocesser i gang, som jeg meget konkret kan bruge i relation til eleverne.
Vi har trænet at give selvomsorg og compassion til os selv. Hvordan oplevede du det?
Ja, det var til en start meget provokerende for mig, at skulle koncentrere mig om mig selv. Det at yde omsorg for mig selv, gav mig en indre modstand. At jeg skulle tænke på mig selv, faldt ikke så let for mig. Men det satte nogle tanker i gang hos mig, for både privat som mor og på mit arbejde, har jeg min omsorgs-del i brug på daglig basis.
Man bruger meget sig selv, når man underviser. Det er nok meget sundt at være mere opmærksom på hvornår og hvordan, man fylder på sig selv. Det billede med at man selv skal tage iltmasken på, før man hjælper andre, har jeg tænkt meget på. For det er jo rigtigt, og her kan mindfulness og compassion være et værktøj til at kunne mærke, hvad man egentlig har brug for.
Hvordan har det været at deltage i kurset sammen med dine kollegaer?
Jeg føler sådan en forbundethed med de kollegaer, jeg har taget kurset sammen med. Det er ikke fordi, at vi har talt en masse om kurset undervejs og bagefter. Vi havde også fået at vide, at der skulle være tavshedspligt omkring det, vi delte med hinanden på kurset, så vi har ikke talt en masse om det på lærerværelset. Det var trygt at være sammen mine kollegaer, og den aftale vi havde sammen omkring tavshedspligt, er jeg sikker på, ikke er blevet brudt. Det er jo vigtigt, når man skal have en ærlig dialog med hinanden. Det var faktisk rigtig fint.
Jeg føler en eller anden forbundethed med dem, jeg har været på kursus med. Man møder hinanden på en anden måde nu. Man smiler lige til hinanden, og der er en anden indforståethed.
Jeg har været utrolig glad for kurset. Du er en god underviser, og jeg er meget tryg ved dig. Det er faktisk ret vigtigt – især på et kursus som det her. Jeg kunne rigtig godt lide, at der var god plads til refleksion og til lige at vende noget med sig selv, inden man skulle sige noget. Der var en ro omkring det hele og god tid til at fordybe sig. Det var virkelig fint. Så mange tak.